Menu
awaria pompy cieczy chłodzącej

Awaria pompy cieczy chłodzącej – co to oznacza w praktyce?

Silnik każdego pojazdu narażony jest na wiele awarii, które mogą doprowadzić do jego poważnego uszkodzenia. Najlepszym tego przykładem jest awaria pompy cieczy chłodzącej. Powoduje ona, że jednostka napędowa nie jest chłodzona we właściwy sposób, co z kolei prowadzi do jej przegrzania. Jak zatem wykryć tego rodzaju usterkę, żeby móc zareagować odpowiednio wcześniej i ustrzec się przed niepotrzebnym wydatkiem?

Awaria pompy cieczy chłodzącej – jakie są jej objawy?

Wiele awarii samochodu daje o sobie znać, zanim do niej dojdzie. Tak jest w przypadku usterki pompy cieczy chłodzącej. Jej objawy to:

  • wycieki płynu chłodniczego;
  • podwyższona temperatura pracy silnika;
  • nietypowy odgłos pracy jednostki napędowej.

W niektórych samochodach pojawia się problem z kontrolowaniem temperatury silnika. Otóż pewne modele nie posiadają wskaźnika, który pozwalałby na jej odczyt. W niektórych samochodach wskaźnik ten ma postać lampki kontrolnej, która jest znacznie mniej praktyczna od tradycyjnej wskazówki.

Wyciek płynu chłodzącego

Pompa cieczy chłodzącej jest jednym z elementów silnika spalinowego, w którym może dojść do wycieku. Powodów jego powstania może być kilka, w praktyce jednak najczęściej dochodzi do wycieku w wyniku niesprawności uszczelniacza pompy lub uszczelki znajdującej się pomiędzy pompą a blokiem silnika.

Jeżeli pompa jest napędzana za pomocą paska napędu pomocniczego, wykrycie usterki jest stosunkowo proste. Gorzej, jeżeli za jej pracę odpowiedzialny jest pasek rozrządu. W takim przypadku może się okazać, że nie da się usunąć awarii bez rozmontowania rozrządu, co generuje dodatkowe koszty. Należy również zwrócić uwagę, iż niektórzy producenci stosują rozwiązania nietypowe, na przykład napędzanie pompy za pomocą kół zębatych.

Zmiany temperatury pracy jednostki napędowej

Wahania temperatury pracy silnika mogą mieć związek z uszkodzeniem wirnika pompy cieczy chłodzącej. Może ono doprowadzić nawet do całkowitego zaniku przepływu powietrza w układzie chłodzenia, czego skutkiem może być silny wzrost temperatury bądź też nieprzewidziane jej wahania.

Zdiagnozowanie problemu nie jest jednak proste, dlatego też warto udać się z nim do mechanika. Najpierw bowiem należy wykluczyć inne usterki, które mogą być odpowiedzialne za kwestię wahań temperatury, na przykład awarię termostatu. Są one prostsze, a zarazem tańsze do usunięcia, co też pozwala zaoszczędzić pieniądze.

Najczęstszą przyczyną awarii wirnika pompy cieczy chłodzącej nie jest wcale jego normalne zużycie. Zazwyczaj problemem jest niska jakość montowanych urządzeń albo dostanie się ciała obcego do układu chłodzenia. Z tych względów istotne jest stosowanie pomp odpowiedniej jakości oraz czyszczenie układu przy okazji wymiany pompy.

Problem nietypowego odgłosu pracy silnika

Nietypowy odgłos pracy silnika może być wynikiem uszkodzenia łożyska, które znajduje się w pompie cieczy chłodzącej. Najczęściej dźwięk ten przybiera postać grzechotania wydobywającego się z miejsca, w którym zamontowana jest pompa. W celu weryfikacji usterki konieczne będzie zdemontowanie napędu urządzenia.

Pompa cieczy chłodzącej to niezwykle istotny element każdego silnika spalinowego. Jej awaria może doprowadzi do bardzo poważnych konsekwencji, których usunięcie może być niezwykle kosztowne. Dlatego też warto wiedzieć, jakie są objawy ewentualnych usterek, aby móc zareagować od razu, kiedy do nich dojdzie.

Paweł Stasiuk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

  • Polecane

    NO CONTENT

  • Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved VipMajster.pl 2021