Menu
Filtry w samochodzie

Filtry w samochodzie – kiedy konieczna jest ich wymiana?

Filtry w samochodzie spełniają bardzo ważną funkcję, albowiem gwarantują one prawidłowy obieg procesów mających miejsce w każdym pojeździe. Aby przebiegały one, jak należy, konieczna jest wymiana właściwych filtrów. W tym celu należy przestrzegać zaleceń producenta. Jakie filtry można znaleźć w samochodzie i kiedy trzeba je wymienić?

Filtr paliwa

Filtr paliwa to papierowy wkład posiadający wysoką zdolność czyszczenia. Pełni niezwykle istotną funkcję w każdym samochodzie. Otóż odpowiada on za oddzielanie rozmaitych zanieczyszczeń oraz cząstek stałych od paliwa. W silnikach Diesla odseparowuje on również cząstki wody.

Zapchany filtr paliwa objawia się kilkoma oznakami. Mianowicie wyczuwalna staje się utrata mocy oraz nierówna praca silnika. Widoczne może być również podwyższone zużycie paliwa. Ignorowanie tych objawów może wiązać się z poważnymi konsekwencjami. Otóż może zapchany filtr paliwa może doprowadzić do uszkodzenia układu wtryskowego. Koszt usunięcia takiej awarii to zwykle kilka tysięcy złotych, co jest absolutnie niewspółmierne do wydatku związanego z wymianą filtra. Jest to zazwyczaj kilkadziesiąt złotych.

Częstotliwość wymiany tego filtra uzależniona jest od jakości tankowanego paliwa. Zasadniczo mechanicy zalecają, aby czynić to co 30 tysięcy kilometrów. Niektórzy producenci rekomendują jednak dłuższe interwały.

Filtr powietrza

Element ten odpowiada za oczyszczanie powietrza, które jest zasysane przez silnik podczas jazdy. Może ono bowiem zawierać kurz, pył, a także inne zanieczyszczenia, których nadmiar mógłby być groźny dla jednostki napędowej. Kiedy jest on niewymieniany przez dłuższy czas, wzrasta zużycie paliwa, możliwe jest również odczuwanie spadku mocy silnika.

Kiedy pojawią się wskazane powyżej objawy, najlepiej udać się bezzwłocznie do warsztatu. Ich zlekceważenie może bowiem wiązać się z wystąpieniem poważnej awarii silnika. Niedrożny filtr powietrza może doprowadzić do znacznie szybszego zużycia elementów ciernych w silniku, cylindrów, pierścieni, a także łożysk korbowodów.

Wielu mechaników rekomenduje wymianę filtra powietrza co 15-20 tysięcy kilometrów. Jeżeli jednak pojazd jest używany w warunkach dużego zapylenia, na przykład na placu budowy, wymianę należy dokonywać częściej. Warto jednak od czasu do czasu samodzielnie wyjąć filtr i go opukać, co nieco go oczyści.

Filtr kabinowy

Filtr kabinowy zwany jest inaczej przeciwpyłkowym. Jego zadaniem jest oczyszczanie powietrza, które wpada do wnętrza pojazdu. Jeżeli filtr kabinowy jest zapchany, komfort jazdy kierowcy i pasażerów będzie niższy, szczególnie tych, którzy są alergikami. Są jednak inne poważne problemy. Otóż zapchany filtr kabinowy negatywnie wpływa na wydajność pracy dmuchawy, co przekłada się na nieskuteczne oczyszczanie zaparowanych szyb.

Najlepszym rozwiązaniem jest wymiana filtra przeciwpyłkowego co roku na wiosnę, kiedy wykonuje się przegląd klimatyzacji. Niektórzy też zalecają wymianę co 20 tysięcy kilometrów.

Filtr kabinowy nie jest zbyt drogim elementem. Za produkt przyzwoitej jakości można najczęściej zapłacić około 100 złotych. W przypadku nowych samochodów, które serwisowane są w autoryzowanych warsztatach, może być jednak znacznie większy wydatek (kilkaset złotych), co wynika z polityki cenowej producentów.

Każdy samochód wyposażony jest w kilka rodzajów filtrów, które pełnią istotne funkcje w kontekście procesów odbywających się w pojeździe. Chodzi tutaj o filtr paliwa, powietrza oraz kabinowy. Należy dbać o ich systematyczną wymianę, albowiem zaniedbania w tym zakresie mogą doprowadzić do poważnych awarii i narazić tym samym na bardzo wysokie koszty.

Paweł Stasiuk

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

  • Polecane

    NO CONTENT

  • Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved VipMajster.pl 2024