Awaria skrzyni biegów – co warto wiedzieć na ten temat?
Skrzynia biegów jest jednym z elementów każdego samochodu, którego awaria uniemożliwia jazdę. Z tego też względu każdy kierowca powinien dbać o nią, aby mogła służyć bezawaryjnie jak najdłużej. Co jednak, jeśli przytrafi się awaria? Jak ją rozpoznać i jak sobie z nią poradzić?
Manualna skrzynia biegów i jej specyfika
Manualne skrzynie biegów cieszą się coraz mniejszą popularnością na rynku aut nowych, jednakże wciąż wiele jest pojazdów używanych, które zostały wyposażone w tego rodzaju rozwiązanie. Przed laty ręczne przekładnie cieszyły się opinią niemalże niezniszczalnych, aczkolwiek wraz z rozwojem motoryzacji, który miał miejsce w ostatnich latach, sytuacja się zmieniła. Manualne skrzynie biegów również wymagają odpowiedniego serwisowania, aby służyły długo i bezproblemowo.
Przede wszystkim współczesne skrzynie biegów muszą stawić czoła znacznie większym przeciążeniom niż te sprzed kilkudziesięciu lat. Należy również zwrócić uwagę, że współpracują one z innymi skomplikowanymi mechanizmami, na przykład nowoczesnymi sprzęgłami czy też dwumasowymi kołami zamachowymi.
Objawy awarii skrzyni biegów
Zazwyczaj skrzynia biegów nie psuje się z dnia na dzień. Istnieje bowiem szereg objawów, które mogą świadczyć o zbliżającym się problemie.
Ciężka praca przekładni
Wyraźnie wyczuwalna ciężka praca manualnej skrzyni biegów świadczy o jej awarii. Jej głównym powodem jest zbyt niski poziom oleju bądź też jego zgęstnieniem. To ostatnie wynika z niewymieniania oleju przez długi czas. Producenci zalecają zmianę oleju w przekładni co 5 lat lub 50 tysięcy kilometrów. Zawsze powinno się stosować olej rekomendowany przez producenta danego pojazdu. Koszt wymiany to zwykle kilkaset złotych.
Zgrzytanie mechanizmu
Innym symptomem świadczącym o nieprawidłowej pracy skrzyni biegów, który widać na pierwszy rzut oka, jest zgrzytanie jej mechanizmu. Odgłos ten oznacza najczęściej zużycie synchronizatorów, których funkcją jest wyrównywanie obrotów poszczególnych podzespołów współpracujących ze sobą. Co więcej, mogą one powodować również wypadanie prawidłowo włożonych przełożeń. Jeżeli pojawi się zgrzytanie mechanizmu skrzyni biegów, należy czym prędzej zareagować, albowiem może ono doprowadzić do uszkodzenia kół zębatych, a ewentualna naprawa to koszt rzędu kilku tysięcy złotych.
Szum oraz wycie dobiegające ze skrzyni biegów
Dobiegający ze skrzyni biegów szum świadczy o zużyciu łożysk, z kolei wycie wiąże się ze starciem kół zębatych. Objawy te pojawiają się wskutek niewłaściwego korzystania ze skrzyni biegów – zbyt szybkiego wrzucania przełożeń oraz zaniedbywania wymiany oleju. Naprawa w tym przypadku to wydatek na poziomie kilku tysięcy złotych.
Awaria skrzyni biegów – wymiana czy naprawa?
O wymianie skrzyni biegów można mówić, jeżeli mechanik serwisujący pojazd stwierdzi, że jej naprawa jest nieopłacalna. Na rynku można znaleźć używane przekładnie pochodzące z samochodów, które trafiły do kasacji po różnego rodzaju kolizjach. Oczywiście tego typu zakup zawsze obarczony jest pewnym ryzykiem.
Jeśli zaś chodzi o naprawę uszkodzonej skrzyni biegów, warto ją zlecić mechanikowi doświadczonemu w tego typu czynnościach serwisowych. Co więcej, warto również polecić mu sprawdzenie kondycji przekładni co 50 tysięcy kilometrów przy okazji wizyty w warsztacie.
Paweł Stasiuk
Ktoś kto to pisał chyba nigdy nie był w warsztacie samochodowym