Menu
awaria turbosprężarki

Awaria turbosprężarki – jakie mogą być jej przyczyny?

Zdecydowana większość współcześnie produkowanych samochodów z silnikami spalinowymi wyposażona jest w turbodoładowanie. Element ten można również znaleźć w wielu starszych pojazdach. Jego podstawową funkcją jest zwiększenie mocy silnika, a ponadto przekłada się ono na zużycie paliwa, które jednak mocno uzależnione jest od stylu jazdy danego kierowcy. Turbosprężarki ulegają niekiedy awariom. Jakie są ich przyczyny oraz objawy?

Co świadczy o awarii turbosprężarki?

Turbosprężarka najczęściej nie psuje się momentalnie, jej niedomagania pojawiają się stopniowo, przez co można je wcześniej zauważyć. W ten sposób można też zaoszczędzić na późniejszej naprawie.

Pierwszym symptomem, który powinien zaniepokoić kierowcę, jest spadek mocy silnika. Jest on najbardziej widoczny podczas przyspieszania. Osiągnięcie zamierzonej prędkości zajmie bowiem więcej czasu niż zwykle. To jednak nie wszystko, ponieważ o spadku mocy może również poinformować kontrolka „check engine” oraz drgania dobiegające spod maski i charakterystyczne gwizdy w czasie jazdy. Odgłos ten może świadczyć o uszkodzeniu koła kompresji, nieszczelności w układzie wydechowym albo ssącym, a także o przepuszczaniu spalin przez uszczelkę kolektora wydechowego turbosprężarki.

Jest jeszcze jeden objaw świadczący o możliwej awarii turbosprężarki. Otóż jest to zwiększenie zadymienia wydobywającego się z rury wydechowej, które ponadto zmienia kolor. Może być ono niebieskie albo czarne. Niebieskie spaliny to znak, że wraz z paliwem spalany jest także olej silnikowy, natomiast czarne sygnalizują, że paliwo nie ulega całkowitemu spalaniu.

Jakie są przyczyny awarii turbosprężarki?

Najważniejszym powodem awarii turbosprężarki jest jej nieprawidłowe smarowania. Element ten składa się bowiem z niewielu części, co powoduje, że w praktyce usterkom ulegają łożyska oraz powierzchnie, na których one pracują. W starszych samochodach z natury rzeczy smarowanie może być niewystarczające, co jest wynikiem zużycia. Innym problemem jest zanieczyszczenie oleju. Może ono również wynikać ze zużycia jednostki napędowej, jak i z osadzającego się nagaru, czy też opiłkowania pompy paliwa oraz przedostawania się wody lub paliwa do układu smarowania.

Należy również zwrócić uwagę na jedną kwestię. Otóż turbosprężarka podczas pracy wykonuje nawet kilkadziesiąt tysięcy obrotów na minutę, co powoduje, że wymaga ona odpowiedniego chłodzenia, za które odpowiada olej. Niemniej jednak po szybkiej jeździe, na przykład autostradą, nie należy natychmiast wyłączać silnika. Najpierw konieczne jest bowiem jego schłodzenie, najlepiej poprzez spokojną jazdę, a nie czekanie na postoju. Natychmiastowe wyłączenie jednostki napędowej skutkowałoby powstaniem niepożądanego tarcia oraz zanieczyszczeniem nagarem.

Turbosprężarka i tuning

Tuning silnika stał się w ostatnich latach zjawiskiem dość popularnym. Wielu kierowców chciałoby bowiem podnieść moc jednostki napędowej, a przy okazji obniżyć spalanie. Jest to możliwe przy zastosowaniu odpowiednich zabiegów polegających na przykład na zrobieniu nowej mapy silnika.

Wszelkie modyfikacje powinny być jednak dokonywane z uwzględnieniem turbodoładowania. Stosowane przez producentów turbosprężarki są dobierane adekwatnie do możliwości danych jednostek napędowych. Ingerencje mechaników polegające na zwiększeniu ciśnienia powietrza doładowującego, jak i temperatury spalin, mogą doprowadzić do awarii turbosprężarki. Usunięcie ich może być niezwykle kosztowne, tym bardziej że może ono pociągnąć za sobą kolejne awarie.

Samochody wyposażone w turbodoładowanie stały się codziennością. Rozwiązanie to ma wiele zalet, jednakże należy pamiętać, że turbosprężarka jest elementem, który wymaga odpowiedniego dbania. Warto mieć tego świadomość, eksploatując pojazd z turbodoładowaniem, aby nie narażać się na niepotrzebne koszty, które mogą sięgać nawet kilkunastu tysięcy złotych.

AutoVIPek

 

2 odpowiedzi na “Awaria turbosprężarki – jakie mogą być jej przyczyny?”

  1. […] w  nowy silnik RZ4E-TC Hi-power o wysokiej mocy (163 KM), z systemem zmiennej geometrii łopatek turbosprężarki (VGS). Silnik osiąga niemal płaski przebieg krzywej momentu obrotowego, zapewniając i oferuje […]

  2. […] jest też turbosprężarka. Otóż element ten wskutek zalania może ulec uszkodzeniu poprzez zassanie wody. Wymiana […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

  • Polecane

    NO CONTENT

  • Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved VipMajster.pl 2024